Strategie, schmategie

Het ligt vooraan in ieders mond: wil je iets starten dan heb je van tevoren een goed uitgedachte strategie nodig. Die volg je tot op de letter en dan presto…succes. Bullshit! Natuurlijk je moet eerst nadenken over wat je wilt bereiken en hoe je dat gaat doen, maar ik heb nog nooit een zaligmakende strategie gezien.

WEG MET DE STRATEGIE!

Voor zover ik kan vinden is er nog geen onderzoek gedaan naar het nut van een strategie en de mate waarin hij ingezet wordt. Dat maakt hem niet volledig overbodig maar het vraagt wel een zekere nuancering. Een strategie helpt je op weg maar opent zeker niet de deur naar succes. Waarom lijkt iedereen zich er nog steeds zo krampachtig aan vast te houden. Voor iedere penwisseling lijkt wel een strategie bedacht te moeten worden, maar heeft dat wel nut? Wat moet je dan wel doen?

NADENKEN, OEN!

Ik ben een vrij impulsief persoon. Ik kan me blind in iets storten waarvan ik denk dat het ‘wel leuk’ zal zijn. In werksfeer komt sociale media me in dat geval als geroepen. Hier heb je steeds nieuwe foefjes, trucjes, speeltjes en noem maar op. Zonder veel nadenken, open ik een account en ga ik aan de slag. Natuurlijk heb ook ik social media strategieën beschreven en bedacht maar in mijn geval werden diezelfde strategieën op een server geparkeerd om één keer per maand geopend te worden. Ik checkte steeds aan het begin van de maand of de resultaten van de voorgaande maand strookten met de doelstellingen die ik me gesteld had in de strategie. Die doelstellingen schaafde ik niet bij maar lachend kon ik 6 maanden later melden dat ik ze gehaald of voorbij gestreefd was. Nou woepiedoe… Intussen had ik wel al zes andere dingen bedacht die niet in de strategie stonden en toch wel uitgevoerd werden. Ook weer met wisselend succes. Was de strategie daarom nutteloos? Nee. Dat dan weer niet. Het opstellen van de strategie hielp me bij het vooraf nadenken over mijn plan van aanpak.

DUURKOOP IS DOM

Heb je dan dure consultancy partijen nodig die voor jou een strategie uit gaan denken? Nee, ik denk niet dat daar hun meerwaarde ligt. Ik hoef geen uitgewerkte strategie. Ik wil een partij die meedenkt. Die mijn ‘box’ kan vergroten of me er zelfs uit kan halen. Dan besteed ik mijn tijd wel aan het neerpennen van suggesties, rammel in een Excelletje wat targets bij elkaar en freubel wat ideetjes in elkaar. Als ze me dan eens in de zoveel tijd weer benaderen om nog eens te bomen over de ideeën die we bedacht hebben, ben ik gelukkig en wil ik daar best voor betalen. Mits ze meerwaarde bieden. Houd die strategie dan lekker zelf of gebruik ze voor mensen die er wel waarde aan hechten.

WAT WIL IK NOU?

Ja, en dan? Wat wil ik dan? In feite wil ik geen strategie maar wil ik een klankbord. Ik wil iemand die met me meedenkt, niet die me vastpint aan een document met ideeën die al snel verouderen. Ik wil eigenlijk een meer scrum-achtige werkwijze zonder voorbedachte rade. Dus eerst nadenken over de mogelijkheden, lekker doorfantaseren, even de realiteitszin uit het oog verliezen en vervolgens verder met de waan van de dag. Of is dat al een strategie op zich?

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *